keskiviikko 29. heinäkuuta 2015

Koulukurssilla päivä 2.

Eilen oli vuorossa koulukurssin toinen päivä. Mulla venyi lähtö Ratsuniemeen, ja olin myöhässä aikataulusta reippaasti. Tella oli ulkona kun saavuin tallille, se kulki aitauksen vierusta ja katseli kavereita. Mitenkään stressaantuneelta se ei vaikuttanut, pikemminkin uteliaalta ja kiinnostuneelta ympäristöstään. Arvelin sen olleen myös yön ihan rauhallinen, sillä lantakasat karsinassa olivat ihan "normaaleja". Varmuuden vuoksi olin keitellyt sille pellavansiemenlimaa, mitä olin aloittanut juottamaan jo kotona ennen reissua. Sekoitan liman ratsastuksen jälkeen tarjottavaan shottiin, mihin laitan kivennäistä, mashia (jotta Tella suostuisi juomaan), suolaa ja elektrolyyttejä. Jatkan pellavansiemenliman juottamista reissun ajan. En tiedä onko siitä oikeasti miten paljon hyötyä, mutta haittaa ei ainakaan pitäisi olla :)

Ratsastuksessa Tella oli selvästi väsyneempi kuin edellispäivänä. Yritin pitää vaatimustasoa mahdollimman matalana. Harjoittelimme kulmiin ratsastusta ja pysähdyksiä ravista. Olin näihin tosi tyytyväinen. Käyntiväistöt sujui myös hyvin, mutta raviväistöt oli Tellalle (ja mulle) vähän liikaa. Varsinkin, kun tehtävää vaikeutettiin ja väistön jälkeen nostettiin suoraan laukka. Tella (ja minä) hermostui tästä, kun vaikean tehtävän jälkeen piti nostaa laukka. Aloitimme vielä Tellan huonompaan suuntaan (vasempaan). Nostot oli ihan suhteellisen hyviä, mutta kiukkuisia, eikä laukka kantanut. Ei tehty kun pari kolme nostoa ja sen jälkeen Tella sai huilia. Oikeaan kierrokseen väistö ravissa sujui tosi hienosti! Olin tosi yllättynyt siitä. Nosto ei ollut paras mahdollinen. Tein sen pari kertaa ja lopuksi nostin suoraa uralta. Saatiin viimeinen laukkapätkä hieman rullaamaankin, ja siihen oli hyvä lopettaa. Loppuraveissa mulla olikin sitten jo ihan rauhallinen ja rento hevonen. Se kun oli ehtinyt muuttua hieman kireäksi ja kiukkuiseksi vaikeiden harjoitusten aikana.

Vaikka ratsastus ei sujunut niin hienosti kun edellisenä päivänä, käteen jäi opittavaa hurjasti. Osaan tämän perusteella suunnitella huomisen ratsastuksen niin, että vaatimustaso pysyy mahdollisimman matalana. Tänään kokeillaan Helppo C:2 rataa, ja sitä varten mietin, että kokeilen laukata vasta rataharjoituksen aikana, etten väsytä Tellaa nostoilla. Jos "lämmittelyssä" nostot menevät pieleen, hermostun turhaan. Rataharjoituksessa ei haittaa, vaikka laukka ei nouse, ja voin varmasti ratsastaa kohdan uudelleen, jos laukka epäonnistuu.

Saan täksi päiväksi apukäsiä mukaan tallille. Toivottavasti saan vähän kuviakin, mikäli Ella kerkeää kuvata Tomin hoidon ohessa :)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti