keskiviikko 25. maaliskuuta 2015

Tehoviikko

Mulla oli tosi antoisa lähiviikonloppu koulussa. Lisäksi olen aika tehokkaasti opiskellut kotona ja tehnyt etätehtäviä. Hevosen lihaksisto alkaa pikkuhiljaa tulemaan tutuksi, ja lihasten latinankieliset nimet taipumaan suussa. Vielä on paljon paljon opiskeltavaa, mutta urakka tuntuu oikein mieluiselta haasteelta!

Tellan liikutusviikko alkoi ankeissa merkeissä, jouduin heti jättämään väliin ratsastuksen, kun meillä oli satanut niin paljon lunta, ettei Tella pysynyt tierrojen kanssa pystyssä. Kumithan otettiin pois viime viikolla. Hieroin Tellan läpi, edellisen kerran olen hieronut Tellan vajaa kaksi kuukautta sitten, ja mielestäni muutosta oli tapahtunut oikeaan suuntaan! Lavat eivät olleet niin jumissa kuin ennen, oikealla lavan alueen lihakset olivat vielä kireät. Kaulan alueen lihakset olivat paljon elastisemmat kuin aiemmalla kerralla. Käsittelin tarkasti etenkin takapäätä, lanneselkää ja reisilihaksia sekä etuosasta trapeziuslihasta, jonka kaulaosa tuntui kireältä.

Tiistaina oltiin ratsastustunnilla. Tella oli tahmea, niinkuin aina vapaiden jälkeen. Edellispäivänä mun olisi ehdottomasti pitänyt käydä sen kanssa lenkillä, mutten jaksanut/viitsinyt irroittaa kenkiä ja askarrella tilsakumeja yhden ratsastuskerran takia sille jalkaan. Tella oli tosi hidas pohkeelle ja oikeasta lavasta jäykkä. Vaikka miten yritin ratsastaa sitä pohkeella eteen, se ei reagoinut pohkeeseen eikä raippaan. Lopulta tehtiin niin, että raippamerkki annettiin sille maastakäsin, jolloin mun ei tarvinnut keskittyä siihen. Tämä toimi hyvin ja Tella herkistyi pohkeelle ihan eri tavalla, kuin mitä olisin osannut edes kuvitella.

Tuon tunnin aikana ja sen jälkeen mut valtasi aivan uskomaton epätoivo. Mun apujen käyttö on surkeaa ja epäjohdonmukaista. En saa Tellaa liikkumaan eteen, ja heitän sille ohjaa ihan liikaa. Nyt olen huomaamatta opettanut Tellalle sen, että jossei se liiku eteen, heitän ohjat sille. Tästä tavasta mun on päästävä eroon. Pikimmiten!

Tänään käydään maastossa reippaalla lenkillä, ja huomenna kentällä opetellaan apujen oikeanlaista käyttöä lisää. Miksei myös tänään maastossa! Luvassa on myös sekä koulu- että estevalmennusta loppuviikolle..

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti